Apklausos internetu: kaip greitai pavargs lietuviai?
Šiandien gavau eilinį kvietimą dalyvauti tyrime iš panelio, kuriame esu užsiregistravęs, administratorių. Taigi šiokios tokios sukeltos mintys.
Socialinių ir rinkos tyrimų duomenų rinkimui internetas pradėtas naudoti sulig savo paplitimu, t.y. nuo
1990-ųjų. Lietuvą šis metodas pasiekė, akivaizdu, gerokai vėliau, o pirmieji lietuviški respondentų paneliai* (pvz. Panelis.lt, Panel.lt) pradėjo plėtotis vos prieš kelis metus.
Tam, kad panelis būtų “gyvas” reikia nemažai išteklių - dalyviai kasdien atkrenta (keičiasi el.pašto adresai, arba tiesiog nuotaika), todėl naujų narių įtraukimas (ang. recruit) turi būti vykdomas nuolat. Taip pat reikia pasirūpinti, kad nariai jaustųsi dalyvaujantys, t.y. reguliariai teikti galimybę dalyvauti apklausose.
Iš esmės Lietuvos interneto vartotojai kol kas yra pozityviai nusiteikę dalyvauti tyrimuose, tačiau tyrėjų aukso amžius, kai atsakomumo lygis yra gana aukštas net nenaudojant skatinimo sistemų artėja link pabaigos. Kasdien motyvacija skirti laiko dalyvavimui apklausoje vis mažėja - nes internete atsiranda vis daugiau įdomių veiklų, nes kasdien vis labiau susirūpiname dėl savo duomenų saugumo etc.
Užsienyje jau yra išskiriamos kelios piktybinių respondentų grupės - “repeaters”, “cheaters”, “racers”. Vieni atsakinėja kelis kartus norėdami arba padidinti tikimybę gauti skatinimui įsteigtą prizą arba aktyviau pareikšti savo nuomonę, kiti meluoja kas esą arba greitute prabėga anketas dėl tų pačių arba rimtesnių psichologinių sutrikimų. Read more…